Inductieve oplossingen voor energieoverdracht voor railgeleide material handling-systemen of kermisattracties hebben een uitstekende primaire railopstelling waarbij een E-Pickup beide spoorkabels van meerdere kanten omhult. Het ontbreken van mechanisch contact tussen stationaire en bewegende delen van een inductieve energieoverdrachtsoplossing resulteert in een breed scala aan superieure eigenschappen:

... voor geëlektrificeerde monorailsystemen

  • Hoge beschikbaarheid en veiligheid
  • Grote mechanische verplaatsingstoleranties
  • Geen blootliggende elektrische contacten
  • Hoge rijsnelheden
  • Onbeperkte voorwaartse en achterwaartse beweging
  • Niet gevoelig voor omgevingsinvloeden
  • Lage onderhouds- en bedrijfskosten
  • Geen slijtende mechanische onderdelen
  • Er wordt geen collectorstof gegenereerd
  • Makkelijk te installeren
  • Beugels klikken in de rail
  • Dubbele kabel primair

     

... voor assemblagesystemen en lamellenbanen

  • Hoge beschikbaarheid en veiligheid
  • Grote mechanische verplaatsingstoleranties
  • Geen blootliggende elektrische contacten
  • Geschikt voor frequent in- en uitschakelen
  • Geen vonken
  • Niet gevoelig voor omgevingsinvloeden
  • Lage onderhouds- en bedrijfskosten
  • Geen slijtende mechanische onderdelen
  • Makkelijk te installeren
  • Beugels klikken in de drager
  • Dubbele kabel primair

Bij de stroomvoorziening van op rails gemonteerde voertuigen is over het algemeen een continue inductieve voeding over het gehele rijpad vereist. Het primaire spoor van de inductieve energieoverdrachtsoplossingen wordt parallel aan de rail of langs het rijpad geïnstalleerd. De pick-ups en controllers zijn op de voertuigen gemonteerd. Zoals bij alle continue inductieve stroomoverdrachtsoplossingen, worden overdrachten uitgevoerd met behulp van het model met twee kabels, d.w.z. met een voorwaartse en retourkabel.

Pickups en regelaars zijn verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus en uitgangsspanningen, afhankelijk van de toepassingen die worden bediend. Als een enkele combinatie van pick-up en regelaar niet voldoende is om het vereiste vermogensniveau te leveren, kunnen ze worden gecombineerd om samen hogere vermogensniveaus te leveren. Gegroepeerde voeding is voorzien in het ontwerp van de regulatoren.

De meest voorkomende uitgangsspanning is 560 V DC. 560 V DC is het DC-equivalent van een 400 V AC-voeding. Inductieve energieoverdrachtssystemen leveren doorgaans stroom aan frequentieregelaars of mobiele besturingen met geïntegreerde frequentieregelaars. Standaardfrequentieomvormers hebben een ingangsgelijkrichter die de normaal toegevoerde AC-voedingsspanning omzet in gelijkstroom, en de variabele frequenties om aandrijvingen aan te sturen worden vervolgens in een tweede fase toegepast. Omdat het technisch niet zinvol is om inductieve stroomoverdrachtsoplossingen te ontwerpen die AC-uitgangen leveren die onmiddellijk worden teruggestuurd naar DC, bieden regelaars DC-uitgangen die ofwel in de fase-ingangen of, indien nodig, rechtstreeks in de DC-bus van de aandrijving worden ingevoerd.

De uitgangsspanningen van de pick-up en regulator zijn op maat gemaakt voor specifieke toepassingen. E-Shape Pickups zijn standaard voor railgeleide systemen en bieden een hoge vermogensdichtheid en geoptimaliseerde EMC-eigenschappen. Hun ontwerp concentreert het veld centraal, waardoor verspreiding wordt verminderd en de efficiëntie wordt verbeterd. De afwezigheid van AC-uitgangen vereenvoudigt de vermogenselektronica, waardoor de complexiteit, het volume, de kosten en de verliezen worden verminderd, wat resulteert in economische en ecologische voordelen.

 

Specificatie

Voedingen:
Tot 40 kW nominaal vermogen en hoger piekvermogen

Loop-/tracklengtes:
Van enkele meters tot enkele honderden meters met een enkele voeding. Honderden meters, die mogelijk in de duizenden lopen, d.w.z. met een enorme EMS-installatie die meerdere voedingen toepast.

Vermogensniveaus aan voertuigzijde voorzien:
Flat Pickups worden meestal geleverd met geïntegreerde vermogenselektronica om de installatie-inspanningen aan de voertuigzijde te minimaliseren door extra bedrading, stekkers, enz. te elimineren. E-pickups worden meestal geleverd met afzonderlijke vermogenselektronica (regelaars).
Flat Pickups gaan tot 2,5 kW en hebben meestal 560 V DC-uitgangen die de DC-bussen voeden in omvormers die doorgaans worden toegepast in geautomatiseerde systemen om motoren aan te drijven. 
E-pickups gaan tot 4 kW, regelaars komen qua vermogen overeen en worden meestal ook geleverd met 560 V DC-uitgangen, speciale oplossingen kunnen worden geleverd met verschillende spanningen, d.w.z. 48 V DC.

Hogere stroomverzoeken kunnen worden bediend door de implementatie van twee of meer pickups, respectievelijk pick-up- en regelaarcombinaties.

Downloads
FAQ

Waarom gebruikt Conductix-Wampfler speciale kabels?

De gebruikte kabels worden Litz-kabels genoemd. Door het skin-effect vloeien stromen bij 20 kHz alleen in het buitenoppervlak van een geleider en niet door de hele doorsnede. Dit betekent dat een standaardkabel aanzienlijk moet worden afgewaardeerd of met zeer hoge verliezen moet werken. Conductix-Wampfler heeft speciale gevlochten kabels ontwikkeld voor inductieve oplossingen voor energieoverdracht. Deze bestaan uit vele individueel geïsoleerde strengen, elk met een diameter kleiner dan de huiddiepte. Door deze structuur ontstaat een kabel met een zeer groot totaaloppervlak, zodat vrijwel de gehele doorsnede stroom voert. 

Wat is het doel van condensatorkasten?

Inductieve oplossingen voor vermogensoverdracht resoneren zowel de primaire als de secundaire circuits. Krachtoverdracht is het meest effectief wanneer de primaire en secundaire circuits op dezelfde frequentie resoneren. De secondaries zijn onafhankelijk van elkaar afgestemde systemen. Omgeving en spoorlengte hebben een wisselende invloed op de primaire zijde. Afhankelijk van de spoorinductie L kan extra capaciteit C nodig zijn om resonantie te bereiken. Er is ook een spanningsval langs het spoor. Dit wordt gecompenseerd door de railcondensatoren. Condensatorkasten worden op regelmatige afstanden langs het spoor geplaatst, zodat de spanningsval op geen enkel punt de gespecificeerde waarden overschrijdt.

Bekijk wat we nog meer te bieden hebben

Gerelateerde producten

Innovatief energie- en datamanagement begint bij Conductix-Wampfler!