Laadcontacten
Laadsystemen

Conductix-Wampfler biedt flexibele en modulaire laadcontactoplossingen voor het voeden en opladen van mobiele elektrische apparaten, zoals AGV's, mobiele robots, elektrische vorkheftrucks en transferauto's. Onze oplossingen zijn ontworpen voor industriële toepassingen en ondersteunen belastingsstromen van 5 tot 600 A. Stuur- of hulpcontacten zijn optioneel verkrijgbaar. Naast buscommunicatie kunnen deze ook worden gebruikt als pure release-contacten om het opladen te starten of te blokkeren. Onze laadcontacten zijn veilig, betrouwbaar en slim - de perfecte oplossing voor uw volgende proefproject of volume op grotere schaal.
Belangrijkste kenmerken
- Robuust en modulair
- Flexibel te gebruiken voor een groot aantal overdrachten of oplaadcycli
- Ontworpen voor industrieel gebruik
- Leverbaar met pilot/aux. contacten voor het aansturen van energie/overdracht van gegevens
Bekijk wat we nog meer te bieden hebben
Gerelateerde productenFAQs
Veelgestelde vragen
Waar worden laadcontacten voor gebruikt?
Laadcontacten zijn elektrische connectoren die worden gebruikt om stroom over te dragen tussen een stationair laadstation en een mobiel Automated Guided Vehicle (AGV), Automated Guided Cart (AGC) of Autonomous Mobile Robots (AMR).
Hoe werken laadcontacten?
Laadcontacten maken gebruik van geleidende borstels om elektrische stroom van het laadstation over te brengen naar de AGV-, AGC- of AMR-accu. Wanneer de mobiele unit dockt met het laadstation, maken de laadcontacten elektrisch contact met de oplaadpunten op het voertuig.
Welke soorten laadcontacten zijn er?
Er zijn verschillende soorten laadcontacten, waaronder enkelpunts- en meerpuntscontacten. Enkelpuntscontacten gebruiken een enkele geleidende borstel, terwijl meerpuntscontacten meerdere borstels gebruiken om stroom over te brengen.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van laadcontacten?
Laadcontacten bieden een betrouwbare en efficiënte methode voor het opladen van AGV's, AGC- en AMR-systemen. Ze zijn ook kosteneffectief in vergelijking met andere oplaadmethoden en vereisen geen gespecialiseerde training voor onderhoud.
Wat zijn de onderhoudsvereisten voor laadcontacten?
Oplaadcontacten moeten periodiek worden gereinigd voor optimale prestaties. De frequentie van het onderhoud is afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden en het gebruik van het systeem.
Kunnen laadcontacten achteraf worden ingebouwd in bestaande AGV-, AGC- en AMR-systemen?
Ja, laadcontacten kunnen achteraf worden ingebouwd in de meeste bestaande systemen met enkele aanpassingen aan de mobiele eenheid.
Wat gebeurt er als de laadcontacten niet goed zijn uitgelijnd?
Als de laadcontacten niet correct zijn uitgelijnd, wordt het laadproces niet gestart en wordt de batterij niet opgeladen. Sommige oplaadsystemen hebben piloten die de juiste uitlijning detecteren en het opladen pas laten beginnen als de contacten correct zijn geplaatst.
Kunnen laadcontacten worden gebruikt in gevaarlijke omgevingen?
Laadcontacten kunnen worden gebruikt in gevaarlijke omgevingen met de juiste bescherming, zoals explosiebeveiliging, om de veiligheid te garanderen.
Wat is de levensduur van laadcontacten?
De levensduur van laadcontacten is afhankelijk van het gebruik en de bedrijfsomstandigheden van het systeem.
Over het algemeen hebben de contacten een levensduur van 100.000 tot 1.000.000 cycli op Enduro+ en Nano+.
Hoe beïnvloeden laadcontacten de levensduur van de batterij van AGV-, AGC- en AMR-systemen?
Laadcontacten hebben bij correct gebruik geen significante invloed op de levensduur van de batterij van AGV-, AGC- en AMR-systemen. De juiste oplaadprocedures en laadsnelheden zijn essentieel voor optimale batterijprestaties.
Zijn er veiligheidsoverwegingen bij het gebruik van laadcontacten?
Laadcontacten worden gevoed door elektrische stroom en er moeten veiligheidsmaatregelen worden genomen om elektrische schokken of andere gevaren te voorkomen. Het laadstation en de mobiele eenheid moeten zodanig zijn ontworpen dat onbedoeld contact met onder spanning staande delen wordt voorkomen.
Wat zijn de milieuoverwegingen voor laadcontacten?
Laadcontacten genereren warmte en kunnen plaatselijke opwarming van de batterij en het laadsysteem veroorzaken.
Voldoende koeling en ventilatie zijn noodzakelijk om oververhitting te voorkomen.
Hoe kunnen laadcontacten worden geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie?
Laadcontacten kunnen worden geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie door gebruik te maken van hoogwaardige materialen, de juiste uitlijning en de juiste laadsnelheden. Regelmatig onderhoud en inspectie zijn ook belangrijk voor optimale prestaties.
Kunnen laadcontacten worden gebruikt voor snelladen?
Ja, laadcontacten kunnen worden gebruikt voor snelladen. Het laadsysteem moet echter worden ontworpen om het toegenomen vermogen en de warmte die tijdens het snelladen wordt gegenereerd, aan te kunnen.
Wat zijn de factoren waarmee u rekening moet houden bij het selecteren van laadcontacten?
De factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het selecteren van laadcontacten zijn onder meer het nominale vermogen, de spanning, de stroom, de duurzaamheid en de omgevingsomstandigheden van het systeem.
Corroderen de laadcontacten als ze na aankoop op de plank blijven liggen?
Koper kan, wanneer het wordt blootgesteld aan lucht en vocht, een natuurlijk proces ondergaan dat oxidatie wordt genoemd, wat resulteert in de vorming van een dunne laag op het oppervlak. Deze laag, patina genaamd, bestaat voornamelijk uit kopercarbonaat en verschijnt als een groenachtige of blauwachtige film. De patinavorming kan als aantasting worden beschouwd. Hoewel koper niet corrodeert zoals ijzer (dat roest vormt), verkleurt het wel wanneer het binnenshuis op een plank wordt achtergelaten.